HonKong

Copyright © All Rights Reserved   Bjarne Mikkelsen,  Fuglebakken, 8870 Langå, 2024 9296,  bmi@4432.dk

FUGLEBAKKEN.DK

Take care of your body. It's the only place you have to live..

HongKong

Den 26. januar 1841  blev det britiske flag hejst for første gang på klippeøen Hanh Kong. Det skete da britterne havde besat øen efter den kinesiske kommissær Lin Zexu i 1839 havde smidt alle udkændinge ud og destrueret deres opium. Under opiumskrigen 1858-60 blev også Kowoioon halvøen indraget under det britiske kronkoloni.  Endelig 1. juli 1898 blev Honh Kong udvidet til sin nuværende størrelse på 1.067 km2. (Ca 1/3 af Fyn størrelse)da btiterne lejede De Nye Terrotorier  af kineserne på en 99 årig lejekontrakt.Hong Kongs befolkning ervokset fra 33.000 i 1851 til over 6 mill.nu. I aftalenmed kinesedrne om tilbageleveringen af Hong Kong den . juli 1997 skal Hong Kong  skal Hong Kongi mndst 50 år frem  forsætte den kapitalistiske vej og harfåetsærstatus i det kineserne kalder "et land - to systemer".

Honh Kong er i d er turisme ag et finanscentrum og har verdens største havn. En vigtig indtægtskilde sneå var meget velkomne, især efter den nedtur Hong Kong oplevede under Sars epedimien.

Vi var der i 2004 maj 21.

Lørdag etfer "party" og manfe drinks på flyet og med et par timers ventetid i Bangkok luthavn for flyskift landede vi ca. kl. 11.45 lohal tid (ca. 05.45 dansk tid) trætte og ca. 16 timer efter vi var lette fra Kastrup.

I Hong Kong lufthavn Chek Lap Kok. Chek Lap Kok siges at være verdens dyreste lufthavn. Den åbnede i 1998 på en kunstig ø forbundet medstorbyen via motoveje, tog og kilometerlange bror og tunneler.   Vi blev hentet i bus og kørt til Langham Hotel der i dag er  medlem af  "The Wolds Best Hotels" Hotellet igger centralt på Kowoioon halvøen lige ved siden af Hong Kongs største  butikscenter Harbour City.

Efter check in mødtes vi  og gik til Star Ferry der siden 1898 har været den vigtigste forbindelse mellem Kowloon og Hang Kong øen. Dog har færgerne mistet betydning efter at de første tunneler er blevet bygget i 1972 og 80. Vi ndløste billet (ca. 2, - kr. pr. person), sejlede over det ca. 1 km. brede stræde og gik til

bjergbanen (The Peak Tram) der tog os til Victoria tinden med en fantastisk udsigt over Hang Kong. Vi spiste "Seafood Platter" og bøffer udendørs på restaurant The Peakookout. Efter middagen tog vi taxaer til forlystelses kvarteret Lan Kwai Fong og fik en dink og tog trætte hjem til hotellet.

Søndag blev vi hentet kl. 11 .00 af dagens meget entusiastiske guide, Randy, der skulle

vise os Hang Kong øen. Vi så de Filippinske "gæstearbejdere" der hyggede sig sammen

på deres fridag og fik fortalt hvor småt de bor og lever (ofte få m2 uden bad, køkken, toilet

eller vinduer og de ser sjældent deres familie) . Vi så et tempel, verdens femte største

skyskraber og Jardine House Hang Kongs ældste, der af kineserne, efter at have fået ny

facade med runde vinduer, bliver kaldt De Tusind Hvide Røvhullers Bygning. Vi kørte til

Aberdeen og tog en Sampan tur i havnen og sejlede forbi Jumbo en gigantisk flydende

restaurant, husbåde og fiskermiljøet. Fra Aberdeen kørte vi til Repu/se Bay med en af

Hang Kongs bedste badestrande, hvor vi spise udendørs frokost på Restaurant Spices. Så

gik turen til Stanley Market hvor alt kan købes.

Om aftenen gik vi til The Peninsula Hotel og tog elevatoren op til Felix bar med en

fantastisk udsigt i restauranten og baren over Hang Kong siden og Kowloon siden. Alle var

på toilettet!! Så gik vi til Hotellntercontinental til restaurant Yu ligeledes med en fantastisk

panorama udsigt og hvor vi også kunne opleve lysshowet over Hang Kong. Der hører

også lydshow med, men dette kræver at man medlytter på radio. På Yu fik vi "Seafood

Platter" og bøffer. Aftenen sluttede vi af med drinks og "Whitney Houstan" sang på Hard

Rock Cafe.

Mandag startede vi med frokost på kinesisk restaurant Jade Garden, hvor vi spiste Dim

Sum. Forskellige retter blev bestilt og placeret på midten af bordet så alle kunne nå.

Sorte æg, æg der havde været gravet ned i jorden og gennemgået en speciel forrådnelses

proces, søstjerne og kyllinge fødder var nogle af de mere specielle retter vi prøvede.

Dagens guide Mathew sku lle herefter vise os Kowloon. Også i dag skulle vi i tempel og

opleve kinesere tænde røgelses pinde og bede om succes og godt helbred. Mathew viste

os hvordan man kan få et indblik i fremtiden ved at ryste en nummereret bambusstav chim

ud af en beholder og derefter få analyseret betydningen. Han viste os fuglemarkedet, hvor

kineserne handler undulater, kakaduer og papegøjer som de holder i små bure og lærer

sang og tricks. Vi så blomstermarkedet og Jademarkedet Jade Hawker Bazaar med 450

registrerede boder. En afstikker til kød/fiskemarkedet kunne nås. For at holde fisken frisk i

varmen sælger man dele af den og holder den fortsat i live! Frøer i bure, fisk i akvarier og

baljer, kæmpe rejer - det meste i live for at være friskt.

Efter forfriskende bad og omklædning på vort hotel, mødtes vi i baren før aftenens middag

på restaurant Yung Kee. Denne restaurant er en af Hang Kongs bedste og bl.a berømt for

retten Peking and. Desværre var det forbudt at servere denne ret på grund af frygten for

sygdommen fugle influenza. Vi bestilte derfor hver især en ret og placerede igen alt i

midten, så alle kunne smage det hele. Til vor fiskeret blev fisken præsenteret levende ved

bordet før tilberedning. Restauranten lå tæt på området Lan Kwai Fang og vi tog en øl her

og fik "smykker" med lys af Bjarne før vi tog taxaer til Joe Bananas, med god musik, dans

og drinks.

Tirsdag . Nathan Road i gåafstand fra hotellet er Kowloons

hovedgade og byder på et væld af indkøbsmuligheder. Det er nemt, billigt og hurtigt at

tage MTR-togene under jorden til f.eks Hong Kong øen og handle der. Eller tage en tur

med en af dobbeltdækker busserne og opleve stemningen fra den side. Aftenen tilbragte vi

på vor egen private båd med cruise i Hang Kongs Victoria Habour. Vi kunne nyde stjerne

himmelen med et glas vin eller en øl i hånden, liggende på madrasser på øverste dæk,

sidde om bordet på mellemste og nyde livet, eller nyde lyset fra Hang Kongs skyline. Max

fra Australien var vor kaptajn og serverede drinks, barbeque bøffer og tilbehør. Efter igen

at have ankret op i Causeway Bay sluttede vi aftenen af på Joe Bananas.

Onsdag var det Johnnys og Buddhas fødselsdag og vi skulle udforske Lantau Island, der

er den største af Hang Kongs 235 øer. Vi kørte med bus til færgeterminalen på Hang Kong

øen og sejlede med hurtigfærge til Mui Wo (Siivermine Bay). Selvom Lantau øen er

dobbelt så stor som Hang Kong øen bor her kun ca. 30.000 mennesker. Vi gjorde holdt

ved en af Lantaus mange flotte sandstrande, Cheung Sha Beach, ikke overfyldt af

mennesker. Badevandet var 28 grader. Herefter fortsatte vi til Tai O Vil/age. En lille

fiskerlandsby, hvor fiskespecialiteter og tørret fisk kunne købes. Landsbyen overlever i dag

på kinesiske turisters indkøb.

Hang Kongs undergrund er fortrinsvis granit og man har derfor i tørre måneder problemer

med vandforsyningen. Det klares i dag med leverancer fra Kina. Vi så et stort

vandreservoir på Lantau, Shek Pik Reservoir. Lantau har også verdens største siddende

udendørs bronze Buddha statue, konstrueret på toppen af det 520 meter høje Ngong Ping

Plateau og indviet i 1993. Tiantan Buddha sidder i lotus stilling på 12 lotusblade, der står

på et alter kopieret efter himmelens tempel i Beijing, er 24 meter høj (34 meter inkl.

platformen) , vejer 202 tons. Hans blik er roligt, hans højre hånd løftet med et "frygt ikke

tegn", hans venstre hvilende på knæet der bringer lykke lil alle jordens skabninger.

Indvendig er en kæmpe klokke der før ringede 108 gange om dagen for at drive de 108

problemer væk, der plager et menneske.

Overfor Buddhaen ligger Po Lin Templet, der indtil 1970 var ret beskedent. Siden er der

pumpet millioner i det. Vi startede med frokost i vegetar restauranten ved templet. Maden

var tilberedt så det gav indtryk af at være kylling, rejer og kød man spiste. Efter maden så

vi "maskedans" og unge Buddhist munke (8-16 år) viste Kung Fu.

Po Lin Templet indeholder det hele: Lykkespreder Buddha, Den Leende Buddha (ham

med den store vom), de 4 himmelske vogtere, der ser frygtindgydende ud og skal beskytte

templet, og en 3 meler høj gulddækket træfigur af Sakyamuni, Buddhismens grundlægger.

Vor guide havde købt en lille pin tilos hver, der bringer lykke.

De fleste nød solen på dækket på sejlturen tilbage.

Aftenens middag var på den nyåbnede restaurant Aqua i JapanSk/Italiensk stil. Restaurant

Aqua lå lige overfor vort hotel på 29+30 etage og vi fik vort eget hjørnerum i glas med helt

fantastisk udsigt over Hang Kong.

Til forret fik vi en af restaurantens specialiteter Sushi, der dagligt flyves ind fra Tokyo.

Efter middagen var aftenen fri og nogle gik tilbage til hotellet og nogle tog til Tempie Street

Market og købte Rolex ure mm